Werkwijze

Basisschool De vier Heemskinderen is een kleine, katholieke, reguliere basisschool voor rond de 80 leerlingen. De leerlingen komen veelal uit de dorpen Deursen-Dennenburg, Dieden en Demen. 

De vier Heemskinderen is een school, die de klas en de school ziet als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen, een stem krijgen en samen leren om beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. 

We hanteren op basisschool De vier Heemskinderen het ‘vijf gelijke dagen model’. Alle leerlingen gaan van 8.30u tot 14.00u naar school. De kinderen hebben volgens het pauzerooster in de ochtend een kwartier pauze en na de middaglunch van een kwartier ook nog een kwartier pauze.

We werken op De vier Heemskinderen vanuit het concept ‘kansrijke combinatiegroepen’ 1 - 2, 3 - 4, 5 - 6, 7 - 8). 

De uitgangspunten van deze aanpak:

o   Betere aansluiting bij de ontwikkeling en onderwijsbehoeften van kinderen;

o   Differentiatie op 3 niveaus;

o   Verbinding van leerstof.

Deze aanpak is gebaseerd op 3 pijlers:

o   De leerkracht vermindert het aantal instructies door waar mogelijk instructies van verschillende jaargroepen of vakken met elkaar te verbinden;

o   De leerkracht zorgt voor een goede instructie;

o   Naast zelfstandig werken besteden leerlingen meer tijd aan sociaal en interactief leren.

We verbinden de leerstof op twee manieren:

o   Instructies voor verschillende jaargroepen, met name voor de vakken begrijpend en technisch lezen, spelling en rekenen;

o   Instructies voor verschillende vakken, zoals taal of wereldoriëntatie.