Groepen
Er wordt op basisschool De vier Heemskinderen gewerkt in 4 kansrijke combinatiegroepen (1-2, 3-4, 5-6, 7-8). Dit houdt in dat er verbinding wordt gezocht tussen de leerlijnen.
We werken op De vier Heemskinderen vanuit het concept “kansrijke combinatiegroepen”. Deze aanpak is gebaseerd op 3 pijlers:
1. De leerkracht vermindert het aantal instructies door waar mogelijk instructies voor verschillende jaargroepen of vakken met elkaar te verbinden;
2. De leerkracht zorgt voor een goede instructie;
3. Naast zelfstandig werken besteden leerlingen meer tijd aan sociaal en interactief leren.
De uitgangspunten van deze aanpak:
· Beter aansluiten bij de ontwikkeling en onderwijsbehoeften van kinderen;
· Werkbaar voor de leerkracht: differentiatie op 3 niveaus;
· Verbinden van leerstof.
Leerstof kan op twee manieren verbonden worden:
1. Door het verbinden van instructies voor verschillende jaargroepen: met name voor de vakken begrijpend en technisch lezen, spelling en rekenen;
2. Door het verbinden van instructies voor verschillende vakken, zoals taal of wereldoriëntatie.